Na wszechstronny rozwój człowieka ma wpływ nie tylko ciągłe rozszerzanie wiedzy i umiejętności poznawczych, ale nade wszystko kształcenie i wyrabianie sprawności ruchowej. Poprzez ruch dziecko zdobywa cenne doświadczenie, przyswaja umiejętności, które później będzie wykorzystywało w swoim dalszym życiu, między innymi podczas nauki pisania i czytania – tych kluczowych umiejętności biorących udział w poznawaniu świata.
Dlatego też od października 2020 r. w grupie „Kolorki” (6-latki) prowadzone są zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej:
„Doświadczam i ruszam się, więc mam sprawną buzię i dłonie”.
Warsztaty odbywają się raz w miesiącu w godzinach: 15.00 – 16.00 w terminach wcześniej podanych do „Rytmu miesiąca”. Mają one na celu wspomaganie rozwoju dziecka oraz korygowanie zaburzeń w obszarze dużej i małej motoryki z uwzględnieniem umiejętności werbalnych. Szczególny nacisk kładziony jest na kształtowanie sprawności grafomotorycznych, przygotowujących do nauki pisania w szkole. Dodatkowym atutem zajęć jest przekazanie nauczycielom grupy różnorodnych pomysłów oraz instruktażu wykorzystania metody o nazwie „Terapia ręki” w bieżącej pracy z dziećmi.
Cele:
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej dziecka,
- kształtowanie umiejętności kontroli nad własnymi ruchami,
- wyrabianie płynności ruchu,
- usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców oraz koordynacji pomiędzy nimi,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej niezbędnej przy nauce czytania i pisania,
- dostarczanie wrażeń dotykowych i poznawanie dzięki nim różnych kształtów i struktur materiałów (ich rozróżnianie),
- ćwiczenie sprawności manualnych: płynności, elastyczności i precyzji ruchów, zwłaszcza mięśni dłoni, palców i nadgarstka,
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania, koncentracji słuchowej, szybkiej reakcji ruchowej na sygnały dźwiękowe i słowne, trenowanie refleksu, rozumienia i pamięci,
- stymulowanie umiejętności językowych i komunikacyjnych,
- kształtowanie poczucia rytmu oraz umiejętności różnicowania tempa i poszczególnych cech akustycznych dźwięku, tj.: wysokości, głośności, czasu trwania i barwy,
- usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych, tj.: języka, warg, żuchwy, podniebienia miękkiego i policzków,
- podnoszenie poczucia własnej wartości dzieci,
- współpraca z rodzicami i zapoznanie ich z metodami wspierającymi psychofizyczny rozwój dziecka.
Każde spotkanie odbywa się wg określonej struktury.
Struktura zajęć:
- Powitanie (forma dowolna).
- Seria ćwiczeń rozmachowych – te ćwiczenia angażują niemalże całe ciało dziecka, budujemy napięcie centralne ciała oraz przygotowujemy całą obręcz barkową.
- Seria ćwiczeń manualnych i precyzyjnych – te ćwiczenia przygotowują staw łokciowy: zgięcie, wyprost, rotację wewnętrzną i zewnętrzną oraz usprawnianie nadgarstka, jak również precyzyjne ruchy dłoni i palców.
- Seria ćwiczeń słuchowo-słowno-ruchowych (elementy logorytmiki) – te ćwiczenia kształtują umiejętność uważnego słuchania, usprawniają percepcję słuchową w zakresie parametrów akustycznych dźwięków, w tym dźwięków mowy (słuch fizyczny, fonetyczny i fonemowy) oraz stymulują prawidłową wymowę głosek, rozwijają sprawności językowe i komunikacyjne (te ćwiczenia bazują na logorytmice).
- Relaks.
- Pożegnanie.
Zajęcia prowadzą:
- Magdalena Kołak
- Dorota Kordowiecka-Dołęgowska