„Doświadczam i ruszam się, więc mam sprawną buzię i dłonie”

Data: 25.05.2021 r., godz. 00.00    539
Realizacja innowacji pedagogicznej

 

Na wszechstronny rozwój człowieka ma wpływ nie tylko ciągłe rozszerzanie wiedzy     i umiejętności poznawczych, ale nade wszystko kształcenie i wyrabianie sprawności ruchowej. Poprzez ruch dziecko zdobywa cenne doświadczenie, przyswaja umiejętności, które później będzie wykorzystywało w swoim dalszym życiu, między innymi podczas nauki pisania i czytania – tych kluczowych umiejętności biorących udział w poznawaniu świata.

 

Dlatego też od października 2020 r. w grupie „Kolorki” (6-latki) prowadzone są zajęcia     w ramach innowacji pedagogicznej:

„Doświadczam i ruszam się, więc mam sprawną buzię i dłonie”.

 

Warsztaty odbywają się raz w miesiącu w godzinach: 15.00 – 16.00 w terminach wcześniej podanych do „Rytmu miesiąca”. Mają one na celu wspomaganie rozwoju dziecka oraz korygowanie zaburzeń w obszarze dużej i małej motoryki z uwzględnieniem umiejętności werbalnych. Szczególny nacisk kładziony jest na kształtowanie sprawności grafomotorycznych, przygotowujących do nauki pisania w szkole. Dodatkowym atutem zajęć jest przekazanie nauczycielom grupy różnorodnych pomysłów oraz instruktażu wykorzystania metody o nazwie „Terapia ręki” w bieżącej pracy z dziećmi.

 

Cele:

- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej dziecka,

- kształtowanie umiejętności kontroli nad własnymi ruchami,

- wyrabianie płynności ruchu,

- usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców oraz koordynacji pomiędzy nimi,

- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej niezbędnej przy nauce czytania i pisania,

- dostarczanie wrażeń dotykowych i poznawanie dzięki nim różnych kształtów i struktur materiałów (ich rozróżnianie),

- ćwiczenie sprawności manualnych: płynności, elastyczności i precyzji ruchów, zwłaszcza mięśni dłoni, palców i nadgarstka,

- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania, koncentracji słuchowej, szybkiej reakcji ruchowej na sygnały dźwiękowe i słowne, trenowanie refleksu, rozumienia i pamięci,

- stymulowanie umiejętności językowych i komunikacyjnych,

- kształtowanie poczucia rytmu oraz umiejętności różnicowania tempa i poszczególnych cech akustycznych dźwięku, tj.: wysokości, głośności, czasu trwania i barwy,

- usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych, tj.: języka, warg, żuchwy, podniebienia miękkiego i policzków,

- podnoszenie poczucia własnej wartości dzieci,

- współpraca z rodzicami i zapoznanie ich z metodami wspierającymi psychofizyczny rozwój dziecka.

Każde spotkanie odbywa się wg określonej struktury.

 

Struktura zajęć:

  1. Powitanie (forma dowolna).
  2. Seria ćwiczeń rozmachowych – te ćwiczenia angażują niemalże całe ciało dziecka, budujemy napięcie centralne ciała oraz przygotowujemy całą obręcz barkową.
  3. Seria ćwiczeń manualnych i precyzyjnych – te ćwiczenia przygotowują staw łokciowy: zgięcie, wyprost, rotację wewnętrzną i zewnętrzną oraz usprawnianie nadgarstka, jak również precyzyjne ruchy dłoni i palców.
  4. Seria ćwiczeń słuchowo-słowno-ruchowych (elementy logorytmiki) – te ćwiczenia kształtują umiejętność uważnego słuchania, usprawniają percepcję słuchową w zakresie parametrów akustycznych dźwięków, w tym dźwięków mowy (słuch fizyczny, fonetyczny        i fonemowy) oraz stymulują prawidłową wymowę głosek, rozwijają sprawności językowe       i komunikacyjne (te ćwiczenia bazują na logorytmice). 
  5. Relaks.
  6. Pożegnanie.

 

Zajęcia prowadzą:

 

  1. Magdalena Kołak
  2. Dorota Kordowiecka-Dołęgowska

 

 

 

IMG_20201116_152254.jpg (4.06 MB)IMG_20201116_152618.jpg (4.37 MB)

IMG_20201123_152452.jpg (1.51 MB) IMG_20210125_152408.jpg (3.30 MB)