Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze styczeń 2021

Liczba odwiedzających: 375

Zamierzenia na miesiąc: styczeń 2021 r.

Grupa: Gwiazdki

Nauczyciele:

Ewa Bienias, Justyna Brzostek

 

I Blok tematyczny: „Zima i zwierzęta”

termin realizacji: 04.01.2021 – 08.01.2021r.

 

Treści programowe:

Przyroda

Obserwacja przyrody

- obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.

Przyroda zimą

- nazywanie ptaków odwiedzających karmnik; dokarmianie ich.

Podstawy ekologii

- pomaganie zwierzętom, np. dokarmianie ptaków zimą.

Procesy poznawcze

Spostrzeganie wzrokowe

- obserwowanie bliższego i dalszego otoczenia w różnych okolicznościach; dostrzeganie różnic, określanie ich (np. obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu podczas kolejnych pór roku)

- rozpoznawanie i nazywanie figur, znaków, symboli.

Uwaga

- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Słownictwo

- wyszukiwanie przedmiotów po usłyszeniu ich nazw.

Wypowiedzi ustne

- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Elementy matematyki

Liczenie

-liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika

- liczenie na palcach.

Intuicja geometryczna

- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach

- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.

Koledzy, grupa przedszkolna

Dziecięce relacje

- uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.

Współdziałanie w grupie

- uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Komunikowanie się w grupie

- odpowiadanie na zadane pytania.

W świecie sztuki – teatr

Teatr dziecięcy

- uczestniczenie w przedstawieniach teatralnych organizowanych w przedszkolu.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.

 

II Blok tematyczny: „Taniec niejedno ma imię”

termin realizacji 11.01.2021 – 15.01.2021 r.

 

Treści programowe:

Przyroda

Obserwacja przyrody

- obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.

Zwierzęta

-naśladowanie ruchów zwierząt, poznanie nazw wybranych ptaków

Rozwój fizyczny

Higiena ciała i otoczenia

- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.

Procesy poznawcze

Uwaga

- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Słownictwo

- nazywanie: nazwy wybranych ptaków, określanie nazw obuwia itp.

Wypowiedzi ustne

- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.

Słuch fonematyczny

- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.

Elementy matematyki

Klasyfikowanie

- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność.

Liczenie

- w dostępnym zakresie.

Koledzy, grupa przedszkolna

Współdziałanie w grupie

- uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

- rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów

- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru

- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii

- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.

Muzyka i ruch

  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa

- uczestniczenie w zabawach ruchowych:

  • orientacyjno-porządkowych
  • z elementem czworakowania
  • z elementem skoku, podskoku
  • organizowanych metodą opowieści ruchowej
  • ze śpiewem.

 

III Blok tematyczny: Babcia i dziadek

termin realizacji: 18.01.2021 – 22.01.2021 r.

 

Treści programowe:

Rodzina

Własne możliwości

-poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…).

Wiedza o rodzinie

-nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.

Rodzinne święta

-dzielenie się informacjami dotyczącymi rodzinnych świąt

-uczestniczenie w przedszkolnych spotkaniach (uroczystościach), przedstawianie krótkiego programu artystycznego.

Więzi rodzinne

- wzajemne okazywanie sobie uczuć.

Koledzy, grupa przedszkolna

Dziecięce relacje

- uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.

Komunikowanie się w grupie

- odpowiadanie na zadane pytania.

Procesy poznawcze

Uwaga

- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Wypowiedzi ustne

- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Elementy matematyki

Liczenie

- liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika

- liczenie na palcach.

W świecie sztuki – teatr

Teatr dziecięcy

- występowanie w krótkich montażach słowno-muzycznych z okazji Dnia Babci, Dnia Matki itp.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

-uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa i innych zabaw ruchowych.

 

IV Blok tematyczny: Baśnie, bajki, bajeczki

termin realizacji: 25.01.2021 – 29.01.2021 r.

 

Treści programowe:

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

  • porównywanie dwóch schematycznych obrazków o tej samej treści, wskazywanie różnic
  • dobieranie elementów pasujących do całości.

Słuch fonematyczny

  • rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.

Przygotowanie do czytania

  • obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania).

Kącik książki

  • wybieranie książeczek do czytania
  • samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby
  • zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.

Zainteresowania czytelnicze

  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
  • dzielenie się informacjami na temat ulubionych książek.

Procesy poznawcze

Spostrzeganie wzrokowe

  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków
  • wskazywanie różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami.

Spostrzeganie słuchowe

  • rozpoznawanie i naśladowanie różnych odgłosów, np.: wybranych zwierząt, pojazdów
  • odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie).

Pamięć

  • zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.

Uwaga

  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Zabawy dźwiękami

  • poruszanie się odpowiednio do wystukiwanego na bębenku lub tamburynie rytmu: marsz, bieg, podskoki.

Ćwiczenia oddechowe

  • powtarzanie ćwiczeń za N.

Słownictwo

  • nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.).

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Elementy matematyki

Organizacja czasu i przestrzeni

  • dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.

Liczenie

  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

Klasyfikowanie

  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność

Koledzy, grupa przedszkolna

Współdziałanie w grupie

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Działalność plastyczna

Obcowanie ze sztuką

  • tworzenie prac plastycznych wykonywanych różnymi technikami.

Zainteresowania plastyczne

  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
  • słuchanie utworów.

Muzyka i ruch

  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.