Zamierzenia na miesiąc: styczeń 2021 r.
Grupa: Gwiazdki
Nauczyciele:
Ewa Bienias, Justyna Brzostek
I Blok tematyczny: „Zima i zwierzęta”
termin realizacji: 04.01.2021 – 08.01.2021r.
Treści programowe:
Przyroda
Obserwacja przyrody
- obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
Przyroda zimą
- nazywanie ptaków odwiedzających karmnik; dokarmianie ich.
Podstawy ekologii
- pomaganie zwierzętom, np. dokarmianie ptaków zimą.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie wzrokowe
- obserwowanie bliższego i dalszego otoczenia w różnych okolicznościach; dostrzeganie różnic, określanie ich (np. obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu podczas kolejnych pór roku)
- rozpoznawanie i nazywanie figur, znaków, symboli.
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Słownictwo
- wyszukiwanie przedmiotów po usłyszeniu ich nazw.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Liczenie
-liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
- liczenie na palcach.
Intuicja geometryczna
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
- uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Komunikowanie się w grupie
- odpowiadanie na zadane pytania.
W świecie sztuki – teatr
Teatr dziecięcy
- uczestniczenie w przedstawieniach teatralnych organizowanych w przedszkolu.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
II Blok tematyczny: „Taniec niejedno ma imię”
termin realizacji 11.01.2021 – 15.01.2021 r.
Treści programowe:
Przyroda
Obserwacja przyrody
- obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
Zwierzęta
-naśladowanie ruchów zwierząt, poznanie nazw wybranych ptaków
Rozwój fizyczny
Higiena ciała i otoczenia
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Słownictwo
- nazywanie: nazwy wybranych ptaków, określanie nazw obuwia itp.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
Słuch fonematyczny
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność.
Liczenie
- w dostępnym zakresie.
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych:
- orientacyjno-porządkowych
- z elementem czworakowania
- z elementem skoku, podskoku
- organizowanych metodą opowieści ruchowej
- ze śpiewem.
III Blok tematyczny: „Babcia i dziadek”
termin realizacji: 18.01.2021 – 22.01.2021 r.
Treści programowe:
Rodzina
Własne możliwości
-poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…).
Wiedza o rodzinie
-nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
Rodzinne święta
-dzielenie się informacjami dotyczącymi rodzinnych świąt
-uczestniczenie w przedszkolnych spotkaniach (uroczystościach), przedstawianie krótkiego programu artystycznego.
Więzi rodzinne
- wzajemne okazywanie sobie uczuć.
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
- uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
Komunikowanie się w grupie
- odpowiadanie na zadane pytania.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
- liczenie na palcach.
W świecie sztuki – teatr
Teatr dziecięcy
- występowanie w krótkich montażach słowno-muzycznych z okazji Dnia Babci, Dnia Matki itp.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
-uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa i innych zabaw ruchowych.
IV Blok tematyczny: „Baśnie, bajki, bajeczki”
termin realizacji: 25.01.2021 – 29.01.2021 r.
Treści programowe:
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- porównywanie dwóch schematycznych obrazków o tej samej treści, wskazywanie różnic
- dobieranie elementów pasujących do całości.
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (na sylaby) z pomocą nauczyciela lub samodzielnie.
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania).
Kącik książki
- wybieranie książeczek do czytania
- samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby
- zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Zainteresowania czytelnicze
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
- dzielenie się informacjami na temat ulubionych książek.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie wzrokowe
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków
- wskazywanie różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami.
Spostrzeganie słuchowe
- rozpoznawanie i naśladowanie różnych odgłosów, np.: wybranych zwierząt, pojazdów
- odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie).
Pamięć
- zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Zabawy dźwiękami
- poruszanie się odpowiednio do wystukiwanego na bębenku lub tamburynie rytmu: marsz, bieg, podskoki.
Ćwiczenia oddechowe
- powtarzanie ćwiczeń za N.
Słownictwo
- nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.).
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Działalność plastyczna
Obcowanie ze sztuką
- tworzenie prac plastycznych wykonywanych różnymi technikami.
Zainteresowania plastyczne
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
- słuchanie utworów.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.