Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze luty 2021

Liczba odwiedzających: 335

Zamierzenia na miesiąc: luty 2021 r.

Grupa: Gwiazdki

Nauczyciele:

Ewa Bienias, Justyna Brzostek

 

I Blok tematyczny: „Lubimy zimę”.

Termin realizacji: 01.02.-05.02.2021

 

Treści programowe:

Przyroda

Obserwacja przyrody

  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola.

Przyroda zimą

  • dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą
  • poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (niska temperatura, opady śniegu itp.).

Rozwój fizyczny

Higiena ciała i otoczenia

  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.

Procesy poznawcze

Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Zabawy dźwiękami

  • maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.

Słownictwo

  • nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

  • układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.

Słuch fonematyczny

  • rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.

Elementy matematyki

Klasyfikowanie

  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

Koledzy, grupa przedszkolna

Współdziałanie w grupie

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Działalność plastyczna

Obcowanie ze sztuką

  • oglądanie reprodukcji znanych powszechnie obrazów i swobodne wypowiadanie się na ich temat.

Zainteresowania plastyczne

  • rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów
  • wycinanie, wydzieranie, składanie papieru
  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii
  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.

Muzyka i ruch

  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych

Instrumenty perkusyjne

  • poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych:
  • orientacyjno-porządkowych
  • bieżnych
  • z elementem czworakowania
  • z elementem skoku, podskoku
  • organizowanych metodą opowieści ruchowej
  • ze śpiewem.

Zabawy i zajęcia ruchowe:

  • Zestaw zabaw ruchowych nr 14.
  • Zabawy ruchowe: Tańczące śnieżynki; Raz, dwa, trzy, Mikołaj patrzy, Zabawy na śniegu.
  • Zabawa ruchowa w parach –
  • Zabawa ruchowa do tekstu piosenki Zima
  • Zabawa z zatrzymaniem ruchu – Lodowe figurki.
  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Yeti – człowiek lodu.
  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Spacer przez zaspy.
  • Zabawa bieżna Pokaż ubranie.

 

II Blok tematyczny: „ Muzyka wokół nas”

Termin realizacji: 08.02.-12.02.2021

 

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
  • słuchanie utworów instrumentalnych.

Muzyka i ruch

  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych

Instrumenty perkusyjne                                   

  • uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu
  • poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych
  • tworzenie własnych instrumentów z dostępnych materiałów, w tym materiałów odpadowych
  • próby akompaniamentu do piosenek na wykonanych instrumentach.

Twórcze działania muzyczne

  • tworzenie podkładu rytmicznego do znanych wierszy, z użyciem dostępnych instrumentów perkusyjnych.

Procesy poznawcze

Spostrzeganie słuchowe

  • rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia
  • rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów perkusyjnych
  • rozpoznawanie i naśladowanie różnych odgłosów, np.: wybranych zwierząt, pojazdów
  • odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie).

Pamięć

  • zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.

Uwaga

  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Zabawy dźwiękami

  • słuchanie i rozpoznawanie odgłosów dochodzących z otoczenia
  • słuchanie, rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt, pojazdów
  • słuchanie i rozpoznawanie odgłosów różnych zjawisk atmosferycznych.

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • uczestniczenie w ćwiczeniach: szczęki dolnej, języka, warg, podniebienia miękkiego, mięśni zwierających pierścień gardłowy.

Słownictwo

  • nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.).

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: do góry, w dół, do przodu, do tyłu, w bok.

Koledzy, grupa przedszkolna

Współdziałanie w grupie

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

III Blok tematyczny: „Nie jesteśmy sami w kosmosie” 

Termin realizacji: 15.02.-19.02.2021r.

 

Ziemia – planeta ludzi

Świat bliski i świat daleki

  • oglądanie książek z ilustracjami przedstawiającymi obiekty nieznane z bezpośredniej obserwacji
  • przyswajanie nazw: globus, wszechświat, planety, Ziemia, Księżyc
  • poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata.

W świecie techniki

Działalność badawcza

  • poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.

Działalność konstrukcyjno-techniczna

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Procesy poznawcze

Myślenie (twórcze)

  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).

Myślenie (logiczne)

  • rozwiązywanie prostych zagadek.

Uwaga

  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.

Słownictwo

  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
  • opowiadanie o obrazkach przestawiających różne sytuacje
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.

Elementy matematyki

Liczenie

  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

Intuicja geometryczna

  • układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

· rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

· śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.

Muzyka i ruch

· uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:

-   ze śpiewem

-   rytmicznych

-   ilustracyjnych.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

· uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa

uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

IV Blok tematyczny: „Projekt- Budowle”.

Termin realizacji: 22.02.-26.02.2021

 

Świat techniki

Człowiek i technika

  • oglądanie zdjęć, albumów, filmów przedstawiających osiągnięcia człowieka w zakresie rozwoju myśli technicznej (np. budowa mostu, tunelu, wysokiego budynku, pojazdu kosmicznego).

W świecie techniki

Działalność konstrukcyjno-techniczna

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych
  • wspólne tworzenie konstrukcji (nabywanie umiejętności pracy w zespole).

Miejscowość, region

Miejsce zamieszkania

  • określanie miejsca zamieszkania (wieś, miasto).

Praca dorosłych

  • poznawanie zawodów osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola; nazywanie narzędzi, przyborów potrzebnych im do pracy
  • gromadzenie informacji na temat pracy osób w różnych zawodach (dostępnych bezpośredniej obserwacji)
  • określanie ról różnych zawodów w życiu społecznym.

Ziemia – planeta ludzi

Świat bliski i świat daleki

  • obserwowanie, poznawanie najbliższego otoczenia
  • oglądanie książek z ilustracjami przedstawiającymi obiekty nieznane z bezpośredniej obserwacji.

Procesy poznawcze

Myślenie (twórcze)

  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).

Uwaga

  • skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Słownictwo

  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
  • opowiadanie o obrazkach przestawiających różne sytuacje.

Elementy matematyki

Intuicja geometryczna

  • dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
  • układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.

Koledzy, grupa przedszkolna

Współdziałanie w grupie

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.