Zamierzenia na miesiąc: luty 2021 r.
Grupa: Gwiazdki
Nauczyciele:
Ewa Bienias, Justyna Brzostek
I Blok tematyczny: „Lubimy zimę”.
Termin realizacji: 01.02.-05.02.2021
Treści programowe:
Przyroda
Obserwacja przyrody
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola.
Przyroda zimą
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą
- poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (niska temperatura, opady śniegu itp.).
Rozwój fizyczny
Higiena ciała i otoczenia
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Zabawy dźwiękami
- maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
Słownictwo
- nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
Słuch fonematyczny
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Działalność plastyczna
Obcowanie ze sztuką
- oglądanie reprodukcji znanych powszechnie obrazów i swobodne wypowiadanie się na ich temat.
Zainteresowania plastyczne
- rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Instrumenty perkusyjne
- poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych:
- orientacyjno-porządkowych
- bieżnych
- z elementem czworakowania
- z elementem skoku, podskoku
- organizowanych metodą opowieści ruchowej
- ze śpiewem.
Zabawy i zajęcia ruchowe:
- Zestaw zabaw ruchowych nr 14.
- Zabawy ruchowe: Tańczące śnieżynki; Raz, dwa, trzy, Mikołaj patrzy, Zabawy na śniegu.
- Zabawa ruchowa w parach –
- Zabawa ruchowa do tekstu piosenki Zima
- Zabawa z zatrzymaniem ruchu – Lodowe figurki.
- Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Yeti – człowiek lodu.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Spacer przez zaspy.
- Zabawa bieżna Pokaż ubranie.
II Blok tematyczny: „ Muzyka wokół nas”
Termin realizacji: 08.02.-12.02.2021
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
- słuchanie utworów instrumentalnych.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Instrumenty perkusyjne
- uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu
- poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych
- tworzenie własnych instrumentów z dostępnych materiałów, w tym materiałów odpadowych
- próby akompaniamentu do piosenek na wykonanych instrumentach.
Twórcze działania muzyczne
- tworzenie podkładu rytmicznego do znanych wierszy, z użyciem dostępnych instrumentów perkusyjnych.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie słuchowe
- rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia
- rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów perkusyjnych
- rozpoznawanie i naśladowanie różnych odgłosów, np.: wybranych zwierząt, pojazdów
- odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie).
Pamięć
- zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Zabawy dźwiękami
- słuchanie i rozpoznawanie odgłosów dochodzących z otoczenia
- słuchanie, rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt, pojazdów
- słuchanie i rozpoznawanie odgłosów różnych zjawisk atmosferycznych.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach: szczęki dolnej, języka, warg, podniebienia miękkiego, mięśni zwierających pierścień gardłowy.
Słownictwo
- nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.).
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: do góry, w dół, do przodu, do tyłu, w bok.
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
III Blok tematyczny: „Nie jesteśmy sami w kosmosie”
Termin realizacji: 15.02.-19.02.2021r.
Ziemia – planeta ludzi
Świat bliski i świat daleki
- oglądanie książek z ilustracjami przedstawiającymi obiekty nieznane z bezpośredniej obserwacji
- przyswajanie nazw: globus, wszechświat, planety, Ziemia, Księżyc
- poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata.
W świecie techniki
Działalność badawcza
- poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.
Działalność konstrukcyjno-techniczna
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Procesy poznawcze
Myślenie (twórcze)
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).
Myślenie (logiczne)
- rozwiązywanie prostych zagadek.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
- opowiadanie o obrazkach przestawiających różne sytuacje
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Intuicja geometryczna
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne · rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów. W świecie sztuki – muzyka Muzyka i śpiew · śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście. Muzyka i ruch · uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych: - ze śpiewem - rytmicznych - ilustracyjnych. Aktywność ruchowa Sprawność ruchowa · uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa |
uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
IV Blok tematyczny: „Projekt- Budowle”.
Termin realizacji: 22.02.-26.02.2021
Świat techniki
Człowiek i technika
- oglądanie zdjęć, albumów, filmów przedstawiających osiągnięcia człowieka w zakresie rozwoju myśli technicznej (np. budowa mostu, tunelu, wysokiego budynku, pojazdu kosmicznego).
W świecie techniki
Działalność konstrukcyjno-techniczna
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych
- wspólne tworzenie konstrukcji (nabywanie umiejętności pracy w zespole).
Miejscowość, region
Miejsce zamieszkania
- określanie miejsca zamieszkania (wieś, miasto).
Praca dorosłych
- poznawanie zawodów osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola; nazywanie narzędzi, przyborów potrzebnych im do pracy
- gromadzenie informacji na temat pracy osób w różnych zawodach (dostępnych bezpośredniej obserwacji)
- określanie ról różnych zawodów w życiu społecznym.
Ziemia – planeta ludzi
Świat bliski i świat daleki
- obserwowanie, poznawanie najbliższego otoczenia
- oglądanie książek z ilustracjami przedstawiającymi obiekty nieznane z bezpośredniej obserwacji.
Procesy poznawcze
Myślenie (twórcze)
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
- opowiadanie o obrazkach przestawiających różne sytuacje.
Elementy matematyki
Intuicja geometryczna
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.