Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze marzec 2021

Liczba odwiedzających: 347

Zamierzenia na miesiąc: marzec 2021 r.

Grupa: Gwiazdki

Nauczyciele:

Ewa Bienias, Justyna Brzostek

 

I Blok tematyczny: Zwierzęta z dżungli i sawanny

termin realizacji: 01.03.2021 - 05.03.2021

 

Treści programowe:

Przyroda

Przyroda wiosną

- poznawanie przedstawicieli zwierząt egzotycznych.

Procesy poznawcze

Uwaga

- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.

Słownictwo

- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.

Wypowiedzi ustne

- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu

- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.

Początkowa nauka czytania i pisania

Przygotowanie do pisania

- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.

Elementy matematyki

Klasyfikowanie

- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem

- lepienie z plasteliny, masy solnej, masy papierowej

- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.

Muzyka i ruch

- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:

  • ze śpiewem
  • rytmicznych

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa

- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

II Blok tematyczny:Zwierzęta naszych pól i lasów

termin realizacji: 08.03.2021 - 12.03.2021

Treści programowe:

Przyroda

Obserwacja przyrody

- obserwowanie okazów przyrodniczych za pośrednictwem filmów, książek, zdjęć.

Przyroda wiosną

- poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm).

Procesy poznawcze

Spostrzeganie słuchowe

- rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia.

Uwaga

- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.

Słownictwo

- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.

Wypowiedzi ustne

- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Początkowa nauka czytania i pisania

Przygotowanie do pisania

- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń: blisko, daleko, wysoko, nisko, dalej, bliżej, wyżej, niżej.

Klasyfikowanie

- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem

- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.

Muzyka i ruch

- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:

-  ze śpiewem

-  rytmicznych

-  ilustracyjnych.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa

- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

III Blok tematyczny: Marcowa pogoda

termin realizacji: 15.03.2021 - 19.03.2021r.

 

Treści programowe:

Przyroda

Przyroda wiosną

- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną.

W świecie techniki

Działalność badawcza

- uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał.

Procesy poznawcze

Spostrzeganie słuchowe

- rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów perkusyjnych

- rozpoznawanie dźwięków celowo wytworzonych

- rozpoznawanie odgłosów przyrody

- reagowanie na polecenia słowne.

Uwaga

- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.

Słownictwo

- nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.

- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.

Wypowiedzi ustne

- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Początkowa nauka czytania i pisania

Przygotowanie do pisania

- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.

Elementy matematyki

Liczenie

- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

- lepienie np.: z plasteliny, masy solnej, masy papierowej.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.

Muzyka i ruch

- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:

  • ze śpiewem
  • rytmicznych

Instrumenty perkusyjne

- próby akompaniowania do piosenek na wykonanych instrumentach.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa

- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

IV Blok tematyczny: Wiosenne przebudzenie

termin realizacji: 22.03.2021 - 26.03.2021

 

Treści programowe:

Przyroda

Przyroda wiosną

- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków (np. bocian), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)

- poznawanie oznak nadchodzącej wiosny.

Uprawa roślin i hodowla zwierząt

- uczestniczenie w pracach dorosłych, dbających o rośliny w ich otoczeniu (np. pomoc przy podlewaniu roślin doniczkowych).

Procesy poznawcze

Percepcja za pomocą dotyku, smaku, węchu

- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą dotyku, smaku, węchu.

Myślenie (logiczne)

- rozwiązywanie prostych zagadek.

Pamięć

- zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.

Uwaga

- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.

Słownictwo

- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.

Wypowiedzi ustne

- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Początkowa nauka czytania i pisania

Przygotowanie do pisania

- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.

Elementy matematyki

Liczenie

- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

Klasyfikowanie

- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

Działalność plastyczna

Barwy wokół nas

- rozróżnianie i nazywanie barw – podstawowych i pochodnych

- nazywanie barw dostrzeganych wokół siebie (ubrania, zabawki, przyroda, zjawiska pogodowe).

Zainteresowania plastyczne

- rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów

- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.

Muzyka i ruch

- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:

  • ze śpiewem
  • rytmicznych

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa

- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

V Blok tematyczny: Wiosenne powroty

termin realizacji: 29.03-02.04.2021

 

Treści programowe:

Przyroda

Przyroda wiosną

- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków (np. bocian), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)

- omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd).

Procesy poznawcze

Uwaga

- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.

Słownictwo

- nazywanie cech przedmiotów: kształt, barwa, faktura, wydawany dźwięk, funkcja (np. do czego służy samochód).

Wypowiedzi ustne

- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu

- opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje.

Poprawność składniowa wypowiedzi

- wypowiadanie się prostymi zdaniami.

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

- obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów

- układanie figur, patyczków, klocków według podanego wzoru.

Przygotowanie do pisania

- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.

Elementy matematyki

Organizacja czasu i przestrzeni

- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.

Liczenie

- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

Klasyfikowanie

- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

W świecie techniki

Działalność konstrukcyjno-techniczna

- tworzenie konstrukcji przestrzennych według własnych pomysłów.

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.

Muzyka i ruch

- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:

  • ze śpiewem
  • rytmicznych

- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa

- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.