Zamierzenia na miesiąc: marzec 2021 r.
Grupa: Gwiazdki
Nauczyciele:
Ewa Bienias, Justyna Brzostek
I Blok tematyczny: „Zwierzęta z dżungli i sawanny”
termin realizacji: 01.03.2021 - 05.03.2021
Treści programowe:
Przyroda
Przyroda wiosną
- poznawanie przedstawicieli zwierząt egzotycznych.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem
- lepienie z plasteliny, masy solnej, masy papierowej
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
II Blok tematyczny: „Zwierzęta naszych pól i lasów”
termin realizacji: 08.03.2021 - 12.03.2021
Treści programowe:
Przyroda Obserwacja przyrody - obserwowanie okazów przyrodniczych za pośrednictwem filmów, książek, zdjęć. Przyroda wiosną - poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm). Procesy poznawcze Spostrzeganie słuchowe - rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia. Uwaga - skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela. Aktywność językowa Ćwiczenia narządów artykulacyjnych - uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych. Słownictwo - słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów. Wypowiedzi ustne - odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu. Początkowa nauka czytania i pisania Przygotowanie do pisania - rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk. Elementy matematyki Orientacja przestrzenna - określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń: blisko, daleko, wysoko, nisko, dalej, bliżej, wyżej, niżej. Klasyfikowanie - porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek). Działalność plastyczna Zainteresowania plastyczne - malowanie: palcami, dłonią, pędzlem - wycinanie, wydzieranie, składanie papieru. W świecie sztuki – muzyka Muzyka i śpiew - śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście. Muzyka i ruch - uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych: - ze śpiewem - rytmicznych - ilustracyjnych. Aktywność ruchowa Sprawność ruchowa - uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa |
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
III Blok tematyczny: „Marcowa pogoda”
termin realizacji: 15.03.2021 - 19.03.2021r.
Treści programowe:
Przyroda
Przyroda wiosną
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną.
W świecie techniki
Działalność badawcza
- uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie słuchowe
- rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów perkusyjnych
- rozpoznawanie dźwięków celowo wytworzonych
- rozpoznawanie odgłosów przyrody
- reagowanie na polecenia słowne.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- lepienie np.: z plasteliny, masy solnej, masy papierowej.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Instrumenty perkusyjne
- próby akompaniowania do piosenek na wykonanych instrumentach.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
IV Blok tematyczny: „Wiosenne przebudzenie”
termin realizacji: 22.03.2021 - 26.03.2021
Treści programowe:
Przyroda
Przyroda wiosną
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków (np. bocian), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
- poznawanie oznak nadchodzącej wiosny.
Uprawa roślin i hodowla zwierząt
- uczestniczenie w pracach dorosłych, dbających o rośliny w ich otoczeniu (np. pomoc przy podlewaniu roślin doniczkowych).
Procesy poznawcze
Percepcja za pomocą dotyku, smaku, węchu
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą dotyku, smaku, węchu.
Myślenie (logiczne)
- rozwiązywanie prostych zagadek.
Pamięć
- zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Działalność plastyczna
Barwy wokół nas
- rozróżnianie i nazywanie barw – podstawowych i pochodnych
- nazywanie barw dostrzeganych wokół siebie (ubrania, zabawki, przyroda, zjawiska pogodowe).
Zainteresowania plastyczne
- rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
V Blok tematyczny: „Wiosenne powroty”
termin realizacji: 29.03-02.04.2021
Treści programowe:
Przyroda
Przyroda wiosną
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków (np. bocian), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
- omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd).
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- nazywanie cech przedmiotów: kształt, barwa, faktura, wydawany dźwięk, funkcja (np. do czego służy samochód).
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
- opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje.
Poprawność składniowa wypowiedzi
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów
- układanie figur, patyczków, klocków według podanego wzoru.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
W świecie techniki
Działalność konstrukcyjno-techniczna
- tworzenie konstrukcji przestrzennych według własnych pomysłów.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.