ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
NA MIESIĄC MARZEC 2021r.
NAUCZYCIELE: Małgorzata Gerek, Ewa Chmielewska
WSPIERAJĄCY: Magdalena Kołak,
TEMATY KOMPLEKSOWE:
I Blok tematyczny: „Nasze ulubione książki” - wprowadzenie do projektu „Bajeczna Księga – II edycja”
II Blok tematyczny: „Kiedy patrzę w niebo”
III Blok tematyczny: „W filharmonii”
IV Blok tematyczny: „Wiosenna pogoda”
V Blok tematyczny: „Wielkanoc”
Aktywność matematyczno – przyrodnicza:
zamierzone osiągnięcia dzieci:
- zna rodzaje książek przyrodniczych, zna znaczenie słów: „album”, „atlas”, „encyklopedia”, „podręcznik”,
- umie uzasadnić dlaczego obiekty do siebie pasują,
-zna budowę książki: okładka, kartka, strona oraz nazywa za pomocą liczebników porządkowych: kartki, strony,
-kształtuje umiejętności prowadzenia kalendarza pogody,
-dokonuje porównywania liczebności dwóch zbiorów,
-kształtuje wiedzę na temat liczenia w muzyce, ćwiczy umiejętności układania i kontynuowania ciągłości rytmu,
-rozpoznaje dźwięki pochodzące z wody, powietrza i wybranych środowisk-ekosystemów tj. las, łąka, jezioro,
-wie, jak wygląda elektrownia wodna i do czego służy,
-rozumnie potrzebę picia wody, wie, że nie należy pić nieprzegotowanej wody i przestrzega tej zasady,
-poznaje poprzez doświadczenie składniki niezbędne do uprawy roślin,
-potrafi liczyć oczka na kostce i porusza się zgodnie z liczbą oczek,
-porusza się po macie kodującej z godnie z przyjętą regułą i zasadami,
-bierze aktywne udział we wspólnym doświadczaniu i eksperymentowaniu.
Aktywność teatralno – literacka:
zamierzone osiągnięcia dzieci:
- rozumie znaczenie pojęć: „bajkopisarz”, „pisarz”, wie, na czym polega praca pisarza,
-wymyśla zakończenie do opowiadania, historyjki,
-łączy punkty linią od lewej do prawej,
-poznaje znaczenie pojęć: filharmonia, orkiestra, kompozytor, dyrygent, zespół muzyczny,
-rozpoznaje wizytówki instrumentów – podpisywanie świata,
-potrafi określić ilości słów w zdaniach,
-poszerza wiadomości na temat przysłów związanych z marcem,
-ćwiczy różnicowanie znaków literopodobnych i liter,
-uświadamia znaczenie słowa „uczciwość”,
-rozwija umiejętności dokonywania wyboru „prawdziwych” wartości,
-kształtuje umiejętności dostrzegania i oceny zachowań swoich i innych ludzi.
Aktywność sportowo – muzyczna:
zamierzone osiągnięcia dzieci:
- poznaje linię melodyczną i słowa piosenek:„Piosenka o książeczce” słowa Ewa Bem, „Piosenka o czytaniu książki” - Piosenki Młodych Odkrywców „Orkiestra Dni Naszych”, „Świeci gwiazdka”,„Maszeruje wiosna”,„Koszyk dobrych życzeń”,
- potrafi: biegać, skakać, podskakiwać w miejscu, przeskakuje przez niewielkie przedmioty,
-wie, kim był Fryderyk Chopin, potrafi z uwagą słuchać utworów wielkiego kompozytora,
-ćwiczy do wybranych utworów muzyki klasycznej,
-potrafi wskazać na obrazku klucz wiolinowy, pięciolinię oraz nutę,
-zna linię melodyczną i potrafi zaśpiewać refren piosenki Krzysztofa Gwiazdy „Nutki, nutki”,
-ćwiczy mięśnie nóg, rąk, tułowia, potrafi naprzemiennie wykonywać ruchy rąk i nóg,
-potrafi: odczuwać własne ciało, dzielić przestrzeń z innymi dziećmi,
- potrafi wykonać ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała i pomagające zdobyć pewność siebie oraz ułatwiające nawiązanie kontaktu z partnerem i grupą.
Aktywność kulinarna:
zamierzone osiągnięcia dzieci:
- wie, co znaczą pojęcia: „rada”, „poradnik”, „książka kulinarna”, „przepis”,
- wie, co zawierają książki – poradniki, książki kulinarne,
-różnicuje i nazywa cechy za pomocą dotyku: zimny, ciepły, gładki, chropowaty, duży, mały itp.
-rozróżnia i nazywa materiały: plastik, tkaniny, metale, szkło, inne, określa cechy tych materiałów,
-uświadamia sobie problem szkodliwego wpływu hałasu na zdrowie człowieka,
-poznaje działania człowieka zmierzające do zmniejszenia lub tłumienia hałasu,
-wie, o istnieniu prawa ludzi do ciszy,
-poznaje znaczenie wybranych witamin dla zdrowia człowieka,
-poznaje znaczenie słowa „witamina”, „nowalijka”,
-zna nazwy roślin - nowalijek uprawianych w warunkach domowych,
-wie, jak założyć uprawę nasion na kiełki,
-wymienia wybrane tradycje i zwyczaje związane z Wielkanocą, wymienia symbole świąt wielkanocnych.
Aktywność artystyczna:
zamierzone osiągnięcia dzieci:
-kształtuje umiejętność sprawnego posługiwania się kredkami ołówkowymi,
-rysuje/obrysowuje postać kolegi z grupy,
-rysuje i lepi postać ufoludka, sprawnie posługuje się plasteliną,
-poznaje i posługuje się nową techniką plastyczną (kalkografia) do wyrażania nastroju muzyki,
-wie, jak wykonać sylwetkę - wesołą cebulkę z papieru i krepiny,
-sprawnie posługuje się nożyczkami,
-zna technikę i sposób wykonania portretu wełnianego zajączka,
-sprawnie rysuje po śladzie ozdoby pisanek,
-potrafi samodzielnie ozdobić rysunek pisanki.