Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze kwiecień 2021

Liczba odwiedzających: 576

ZAMIERZENIA NA MIESIĄC: kwiecień 2021r.

Grupa: GWIAZDKI

Nauczyciel: Ewa Bienias, Justyna Brzostek

I Blok tematyczny: „Wiosenne powroty”
Termin realizacji: 06.04.-09.04.2021

Przyroda
Przyroda wiosną
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków
(np. bocian), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
- omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd).
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów
artykulacyjnych.
Słownictwo
- nazywanie cech przedmiotów: kształt, barwa, faktura, wydawany dźwięk, funkcja (np. do czego służy
samochód).
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
- opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje.
Poprawność składniowa wypowiedzi
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów
- układanie figur, patyczków, klocków według podanego wzoru.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby
kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym
dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i
przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
W świecie techniki
Działalność konstrukcyjno-techniczna
- tworzenie konstrukcji przestrzennych według własnych pomysłów.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:

II Blok tematyczny: „Wiosna na wsi”
Termin realizacji: 12.04-16.04.2021

Przyroda
Przyroda wiosną
- poznawanie wybranych zwierząt hodowanych na wsi (dorosłych i młodych).
Uprawa roślin i hodowla zwierząt
- rozpoznawanie i nazywanie zwierząt hodowlanych
- porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa, nazywanie zwierząt.
Rodzina
Własne możliwości
- poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji
z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…)
- określanie swoich mocnych stron.
Świat wartości
Wewnętrzne potrzeby
- poznawanie świata poprzez doświadczenia – własne i innych ludzi.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami
narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie
dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa,
wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- lepienie: z plasteliny, masy solnej, masy papierowej
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem

- rytmicznych
- ilustracyjnych.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

III Blok tematyczny: „Dbamy o przyrodę”
Termin realizacji: 19.04.-23.04.2021r.

Przyroda
Podstawy ekologii
- poznawanie sposobów ochrony środowiska.
Przyroda wiosną
- uczestniczenie w pracach na terenie ogródka przedszkolnego (np. grabienie ziemi,
wysiewanie nasion, sadzenie roślin).
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami
narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie
dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa,
wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- ilustracyjnych.

Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

IV Blok tematyczny: „Moja miejscowość, mój region”
Termin realizacji: 26.04.-30.04.2021

Miejscowość, region
Miejsce zamieszkania
- określanie miejsca zamieszkania (wieś, miasto)
- nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych obiektów i miejsc.
Polska i Polacy
Poczucie przynależności narodowej
- zwracanie uwagi na piękno najbliższego otoczenia (architektury, krajobrazu, zjawisk
atmosferycznych, okazów przyrodniczych itp.).
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami
narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Intuicja geometryczna
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
- wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
W świecie techniki
Działalność badawcza
- naturalne zabawy badawcze, np. poznawanie właściwości różnych materiałów w
bezpośrednim z nimi kontakcie (budowanie babek z piasku, gniecenie papieru, lepienie
bałwana itp.).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.

Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- ilustracyjnych.
W świecie sztuki – teatr
- odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych