Zamierzenia na miesiąc: maj 2021 r.
Grupa: Gwiazdki
Nauczyciele:
Ewa Bienias, Justyna Brzostek
I Blok tematyczny: „Moja ojczyzna”
termin realizacji: 04.05-07.05.2021
Treści programowe:
Polska, Polacy
Poczucie przynależności narodowej
- poznawanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego,
- słuchanie utworów literatury dziecięcej, tematycznie związanej z Polską.
Przyroda
Przyroda latem
- poznawanie wybranych owadów, np.: pszczół, motyli.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- rysowanie kredkami,
- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem.
W świecie sztuki – film
Filmy dla dzieci
- dzielenie się wrażeniami na temat obejrzanych filmów.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
II Blok tematyczny: „Łąka w maju”
termin realizacji: 10.05-14.05.2021
Treści programowe:
Przyroda
Przyroda latem
- obserwowanie, w sposób bezpośredni, zmian zachodzących latem w przyrodzie,
- poznawanie wybranych owadów, np.: pszczół, motyli,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, np. poprzez wspólne wykonywanie albumów tematycznych o wybranych grupach roślin lub zwierząt.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne,
- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem,
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa,
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
III Blok tematyczny: „Niby tacy sami, a jednak inni”
termin realizacji: 17.05-21.05.2021
Treści programowe:
Ja
Emocje, radzenie sobie z nimi
- próby nazywania swoich emocji.
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
- stosowanie form grzecznościowych względem dzieci i dorosłych (w domu, w przedszkolu,
na ulicy).
Komunikowanie się w grupie
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Procesy poznawcze
Myślenie (twórcze)
- przekształcanie figur w rysunki, np. koła – w słońce, linii ukośnej – w górę itp.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów, z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Intuicja geometryczna
- wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
Działalność plastyczna
Barwy wokół nas
- rozróżnianie i nazywanie barw – podstawowych i pochodnych.
Zainteresowania plastyczne
- rysowanie kredkami,
- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa,
-uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
IV Blok tematyczny: „Święto rodziców”
termin realizacji: 24.05-28.05.2021
Treści programowe:
Rodzina
Wiedza o rodzinie
- podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego,
- opowiadanie o ulubionych zajęciach domowych poszczególnych członków rodziny.
Rodzinne święta
- dzielenie się informacjami dotyczącymi rodzinnych świąt,
- określanie znaczenia wspólnego przeżywania świąt rodzinnych.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Wzajemna komunikacja
- wyrażanie swoich myśli, przeżyć w kontaktach z drugą osobą.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Świat wartości
Wartości społeczno-moralne
- przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa,
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.