I Blok tematyczny: „Jak wyglądał świat przed milionami lat”
Termin realizacji: 29.11 – 03.12.2021r.
Treści programowe:
Przyroda
Przyroda zimą
- Poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat.
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą.
- Poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (niska temperatura, opady śniegu itp.).
Procesy poznawcze
Słownictwo
- Słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Uwaga
- Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Wypowiedzi ustne
- Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- Układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
Słuch fonematyczny
- Rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie orientacji przestrzennej poprzez poznawanie części ciała oraz określanie położenia przedmiotów względem siebie.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
Liczenie
- Liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
- Posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- Lepienie z masy solnej.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Muzyka i ruch
Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Rozwój fizyczny
W zdrowiu i w chorobie
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
II Blok tematyczny „Zima i zwierzęta”
Termin realizacji: 06.12. – 10.12.2021r.
Treści programowe:
Przyroda
Obserwacja przyrody
- Obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
Przyroda zimą
- Nazywanie ptaków odwiedzających karmnik; dokarmianie ich.
Podstawy ekologii
- Pomaganie zwierzętom, np. dokarmianie ptaków zimą.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie wzrokowe
- Obserwowanie bliższego i dalszego otoczenia w różnych okolicznościach; dostrzeganie różnic, określanie ich (np. obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu podczas kolejnych pór roku).
- Rozpoznawanie i nazywanie figur, znaków, symboli.
Percepcja za pomocą dotyku, smaku, węchu
- Rozpoznawanie znanych przedmiotów za pomocą dotyku.
Uwaga
- Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- Uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchem narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- Wyszukiwanie przedmiotów po usłyszeniu ich nazw.
Wypowiedzi ustne
- Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
Liczenie
- Liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
- Liczenie na palcach.
Intuicja geometryczna
- Dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach.
- Układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
Współdziałanie w grupie
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Komunikowanie się w grupie
- Odpowiadanie na zadane pytania.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- Rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Rozwój fizyczny
W zdrowiu i w chorobie
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych
III Blok tematyczny: „Idzie zima ze śniegiem”
Termin realizacji: 13.12. –17.12.2021r.
Treści programowe:
Treści programowe: Przyroda
Obserwacja przyrody
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola.
Przyroda zimą
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą.
- Poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (niska temperatura, opady śniegu itp.).
Rozwój fizyczny
Higiena ciała i otoczenia
- Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
Procesy poznawcze
Uwaga
- Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Zabawy dźwiękami
- Maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
Słownictwo
- Nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
Wypowiedzi ustne
- Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- Układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
Słuch fonematyczny
- Rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- Rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.
- Wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
- Tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
- Śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Instrumenty perkusyjne
- Poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych.
Rozwój fizyczny
W zdrowiu i w chorobie
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
IV Blok tematyczny: „Idą święta”
Termin realizacji: 20.12-24.12.2021r.
Treści programowe:
Rodzina
Więzi rodzinne
- Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
Procesy poznawcze
Uwaga
- Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia oddechowe
- Przenoszenie kawałków papieru za pomocą rurki do napojów trzymanej w ustach.
Ćwiczenia artykulacyjne
- Słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.
Wypowiedzi ustne
- Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- Obserwowanie czynności wykonywanych przez osoby i naśladowanie tych czynności (np. zabawa Rób to co ja).
- Układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
Słuch fonematyczny
- Rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
Liczenie
- Liczenie wyodrębnianych przedmiotów, z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
- Liczenie na palcach.
Klasyfikowanie
- Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Działalność plastyczna
Obcowanie ze sztuką
- Dostrzeganie piękna wokół siebie, np. wystroju sali przedszkolnej, różnorodności roślin (kolorów, zapachów, kształtów kwiatów) występujących w ogrodzie przedszkolnym.
- Tworzenie prac plastycznych różnymi technikami.
Barwy wokół nas
- Rozpoznawanie i nazywanie barw podstawowych (czerwona, żółta, niebieska) i wybranych barw pochodnych (zielona, pomarańczowa, fioletowa).
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
- Śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem,
- rytmicznych,
Instrumenty perkusyjne
- Poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych.
Rozwój fizyczny
W zdrowiu i w chorobie
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
V Blok tematyczny: „Projekt Emocje”
Termin realizacji: 27.12-31.12.2021r
Treści programowe:
Ja
Emocje, radzenie sobie z nimi
- Wskazywanie różnych stanów emocjonalnych (np.: złość, smutek, radość, strach) przedstawionych na obrazkach.
- Podawanie przykładów sytuacji, w których występują pozytywne emocje i negatywne emocje.
Świat wartości
Wewnętrzne potrzeby
- Poznawanie sposobów wyrażania własnych i odczytywania cudzych uczuć.
- Dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii względem innych.
Wartości społeczno-moralne
- Przestrzeganie umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie.
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
Współdziałanie w grupie
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Komunikowanie się w grupie
- Odpowiadanie na zadane pytania.
- Dzielenie się swoimi przeżyciami.
Aktywność językowa
Wypowiedzi ustne
- Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- Rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.
Rozwój fizyczny
W zdrowiu i w chorobie
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
Elementy matematyki
Liczenie
- Liczenie wyodrębnianych przedmiotów w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.