Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze (grudzień)

Liczba odwiedzających: 273

I Blok tematyczny: „Jak wyglądał świat przed milionami lat

Termin realizacji: 29.11 – 03.12.2021r.

 

Treści programowe:

Przyroda

Przyroda zimą

- Poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat.

- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą.

- Poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (niska temperatura, opady śniegu itp.).

Procesy poznawcze

Słownictwo

- Słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.

Uwaga

- Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Wypowiedzi ustne

- Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

- Układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.

Słuch fonematyczny

- Rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.

Przygotowanie do pisania

- rozwijanie orientacji przestrzennej poprzez poznawanie części ciała oraz określanie położenia przedmiotów względem siebie.

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.

Liczenie

- Liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

- Posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.

Koledzy, grupa przedszkolna

Współdziałanie w grupie

- Uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

- Lepienie z masy solnej.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

- Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.

Muzyka i ruch

Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:

  • ze śpiewem
  • rytmicznych
  •  

Rozwój fizyczny

W zdrowiu i w chorobie

- Uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

- Uczestniczenie w zabawach ruchowych.

 

II Blok tematyczny „Zima i zwierzęta

Termin realizacji: 06.12. – 10.12.2021r.

 

Treści programowe:

Przyroda

Obserwacja przyrody

- Obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.

Przyroda zimą

- Nazywanie ptaków odwiedzających karmnik; dokarmianie ich.

Podstawy ekologii

- Pomaganie zwierzętom, np. dokarmianie ptaków zimą.

Procesy poznawcze

Spostrzeganie wzrokowe

- Obserwowanie bliższego i dalszego otoczenia w różnych okolicznościach; dostrzeganie różnic, określanie ich (np. obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu podczas kolejnych pór roku).

- Rozpoznawanie i nazywanie figur, znaków, symboli.

Percepcja za pomocą dotyku, smaku, węchu

- Rozpoznawanie znanych przedmiotów za pomocą dotyku.

Uwaga

- Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

- Uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchem narządów artykulacyjnych.

Słownictwo

- Wyszukiwanie przedmiotów po usłyszeniu ich nazw.

Wypowiedzi ustne

- Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.

Liczenie

- Liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

- Liczenie na palcach.

Intuicja geometryczna

- Dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach.

- Układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.

Koledzy, grupa przedszkolna

Dziecięce relacje

- Uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.

Współdziałanie w grupie

- Uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Komunikowanie się w grupie

- Odpowiadanie na zadane pytania.

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

- Rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

- Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.

Rozwój fizyczny

W zdrowiu i w chorobie

- Uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

- Uczestniczenie w zabawach ruchowych

 

III Blok tematyczny: „Idzie zima ze śniegiem

Termin realizacji: 13.12. –17.12.2021r.

 

Treści programowe:

Treści programowe: Przyroda

Obserwacja przyrody

- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola.

Przyroda zimą

- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą.

- Poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (niska temperatura, opady śniegu itp.).

Rozwój fizyczny

Higiena ciała i otoczenia

- Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.

Procesy poznawcze

Uwaga

- Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Zabawy dźwiękami

- Maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.

Słownictwo

- Nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.

Wypowiedzi ustne

- Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

- Układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.

Słuch fonematyczny

- Rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.

Elementy matematyki

Klasyfikowanie

- Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

Koledzy, grupa przedszkolna

Współdziałanie w grupie

- Uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

- Rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.

- Wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.

- Tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

- Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.

- Śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.

Muzyka i ruch

Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:

  • ze śpiewem
  • rytmicznych
  •  

Instrumenty perkusyjne

- Poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych.

Rozwój fizyczny

W zdrowiu i w chorobie

- Uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

- Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.

- Uczestniczenie w zabawach ruchowych.

IV Blok tematyczny: „Idą święta

Termin realizacji: 20.12-24.12.2021r.

Treści programowe:

Rodzina

Więzi rodzinne

- Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.

Procesy poznawcze

Uwaga

- Skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Ćwiczenia oddechowe

- Przenoszenie kawałków papieru za pomocą rurki do napojów trzymanej w ustach.

Ćwiczenia artykulacyjne

- Słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.

Wypowiedzi ustne

- Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

- Obserwowanie czynności wykonywanych przez osoby i naśladowanie tych czynności (np. zabawa Rób to co ja).

- Układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.

Słuch fonematyczny

- Rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.

Liczenie

- Liczenie wyodrębnianych przedmiotów, z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

- Liczenie na palcach.

Klasyfikowanie

- Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

Koledzy, grupa przedszkolna

Współdziałanie w grupie

- Uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Działalność plastyczna

Obcowanie ze sztuką

- Dostrzeganie piękna wokół siebie, np. wystroju sali przedszkolnej, różnorodności roślin (kolorów, zapachów, kształtów kwiatów) występujących w ogrodzie przedszkolnym.

- Tworzenie prac plastycznych różnymi technikami.

Barwy wokół nas

- Rozpoznawanie i nazywanie barw podstawowych (czerwona, żółta, niebieska) i wybranych barw pochodnych (zielona, pomarańczowa, fioletowa).

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

- Słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.

- Śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.

Muzyka i ruch

Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:

  • ze śpiewem,
  • rytmicznych,
  •  

Instrumenty perkusyjne

- Poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych.

Rozwój fizyczny

W zdrowiu i w chorobie

- Uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

- Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.

- Uczestniczenie w zabawach ruchowych.

 

V Blok tematyczny: „Projekt Emocje

Termin realizacji: 27.12-31.12.2021r

 

Treści programowe:

Ja

Emocje, radzenie sobie z nimi

- Wskazywanie różnych stanów emocjonalnych (np.: złość, smutek, radość, strach) przedstawionych na obrazkach.

- Podawanie przykładów sytuacji, w których występują pozytywne emocje i negatywne emocje.

Świat wartości

Wewnętrzne potrzeby

- Poznawanie sposobów wyrażania własnych i odczytywania cudzych uczuć.

- Dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii względem innych.

Wartości społeczno-moralne

- Przestrzeganie umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie.

Koledzy, grupa przedszkolna

Dziecięce relacje

- Uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.

Współdziałanie w grupie

- Uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Komunikowanie się w grupie

- Odpowiadanie na zadane pytania.

- Dzielenie się swoimi przeżyciami.

Aktywność językowa

Wypowiedzi ustne

- Odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Działalność plastyczna

Zainteresowania plastyczne

- Rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.

Rozwój fizyczny

W zdrowiu i w chorobie

- Uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

- Uczestniczenie w zabawach ruchowych.

Elementy matematyki

Liczenie

- Liczenie wyodrębnianych przedmiotów w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.