Zabawy badawcze z powietrzem (zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej)

Liczba odwiedzających: 417

W ramach innowacji pedagogicznej „Odkrywcy na tropie nauki – przez małe eksperymenty do dużej wiedzy” dzieci eksperymentowały z powietrzem. Podczas zabaw badawczych udowodniły, że powietrze istnieje, chociaż jest ono bezbarwne. Wydychane przez dzieci powietrze wprawiło w ruch wiatraki. Natomiast powietrze wydostające się z suszarki wprawiło w ruch piłeczkę ping-pongową, która lewitowała nad urządzeniem, tak że można było przekładać obręcz.
Przedszkolaki obserwowały również unoszące się w powietrzu (szybkość lotu i opadania) balony różnej wielkości oraz lateksową rękawiczkę. Dotykały je i gniotły, nadając im inny kształt. Doszły do wniosku, że powietrze przyjmuje kształt pojemnika, w którym się znajduje.
Kolejny wniosek - powietrze jest niezbędne do życia. O tym „Odkrywcy” wiedzieli, ale mieli okazję to zobaczyć podczas doświadczenia. Zapalone świeczki włożono do 3 słoików różnej wielkości i przykryto. Po pewnym czasie, najpierw zgasła świeczka w najmniejszym słoiku, następnie w średnim i na końcu w największym słoiku. Dzieje się tak, ponieważ w najmniejszym słoiku jest mniej powietrza i szybciej się wypala. Przy braku powietrza świeczka gaśnie, powietrze jest potrzebne, by mógł się palić ogień. W większym słoiku świeca pali się dłużej, ze względu na większą ilość powietrza.
08.12.2021r.