Ogólnopolski program "Bezpieczne przedszkole"

Liczba odwiedzających: 548

Bezpieczne Przedszkole
Propagując kształtowanie właściwych postaw, umiejętności oraz nawyków dzieci wobec problemów bezpieczeństwa, nasze przedszkole w roku szkolnym 2011/2012 włączyło się do Ogólnopolskiego Programu Edukacyjno-Wychowawczego: „Bezpieczne Przedszkole”.
Program „Bezpieczne przedszkole” skierowany jest zarówno do dzieci jak i do rodziców, pracowników przedszkola oraz różnych instytucji odpowiedzialnych za nasze bezpieczeństwo. Powstał na bazie doświadczeń w pracy dydaktyczno- wychowawczej, w oparciu o literaturę oraz współpracę z rodzicami i środowiskiem. Realizacja zadań wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego wymaga od nauczyciela podejmowania działań wspomagających rozwój dziecka zarówno w sferze fizycznej, emocjonalnej jak też umysłowej i społecznej.
W każdym przedszkolu, także w naszym, bezpieczeństwo dzieci było, jest i będzie najistotniejszą sprawą. Zdrowie, życie i bezpieczeństwo dzieci stanowi wartość o którą troszczą się wspólnie rodzice, nauczyciele a także różnego typu organizacje.
Bardzo ważne jest uwrażliwienie dzieci na niebezpieczeństwo, które może się pojawić w czasie zabawy, na kształtowanie umiejętności przewidywania skutków swoich działań, promowanie pomysłów na bezpieczne spędzanie wolnego czasu, pomoc dzieciom w rozumieniu reguł i norm niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w kontaktach z innymi ludźmi.
Celem głównym programu jest:
Przestrzeganie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo.
Realizacja programu „Bezpieczne Przedszkole” ma na celu wyposażenie dziecka w niezbędne dla niego wiadomości, sprawności i umiejętności z zakresu przestrzegania zasad bezpieczeństwa a także kształtowanie postaw prozdrowotnych. Służy podnoszeniu ogólnej sprawności dzieci oraz kształtuje zachowania bezpieczne poprzez:
- wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa;
- przyswajanie wiedzy o tym, co sprzyja a co zagraża zdrowiu;
- zapoznanie dzieci z ich środowiskiem;
- rozwijanie spostrzegawczości oraz orientacji czasowo-przestrzennej pozwalającej na właściwą ocenę odległości i prędkości nadjeżdżającego pojazdu;
- kształtowanie postawy życzliwości wobec innych i odpowiedzialności za własne postępowanie;
- wyrabianie samodzielności, umiejętności współdziałania, przestrzegania przyjętych społecznie i akceptowanych norm postępowania;
- wpajanie umiejętności i nawyków właściwego zachowania się na drogach.