Program Wychowania Przedszkolnego- wydawnictwo MAC
Dzieci w okresie przedszkolnym przejawiają niezwykłą dynamikę w poznawaniu świata i zachodzących w nim relacji, stąd stopniowo dziecko staje się jednostką transgresyjną. Transgresja oparta na działaniach innowacyjno-twórczych stanowi fundament programu. To na założeniach
pedagogiki transgresyjnej powstaje pięć form aktywności dziecięcej: społeczna, językowa, poznawcza, artystyczna, ruchowa i zdrowotna w odniesieniu do ośmiu kompetencji kluczowych: „kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, kompetencje w zakresie wielojęzyczności, kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, kompetencje cyfrowe, kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności
uczenia się, kompetencje obywatelskie, kompetencje w zakresie przedsiębiorczości, kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej”. Na kompetencjach kluczowych, „których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia”3 opiera się główny cel programu tj.: rozwijanie kompetencji kluczowych w oparciu o różne formy aktywności dziecięcej, które umożliwią dziecku „odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna”4. Kompetencje kluczowe to połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji, a aktywność według transgresyjnego sposobu rozumienia człowieka, czyli dążenia jednostki do podkreślenia swojej indywidualności w toku podejmowania różnorodnych działań. Źródło aktywności stanowią potrzeby rozwojowe dziecka (m.in. potrzeba bezpieczeństwa, akceptacji, kontaktu, przynależności, zabawy) oraz zaspokojenie tych potrzeb. Zaspokojenie potrzeb dziecka to zadanie nauczyciela i rodziców (lub opiekunów) dziecka. Nauczycielowi, którego cechuje elastyczność, pomysłowość, wysoki poziom wiedzy, samodzielność w poszukiwaniu nowych metod i środków, otwartość, dążenie do odnoszenia przez dzieci sukcesu, aktywne i twórcze myślenie, jako cel wyznaczono wdrożenie treści programowych w oparciu o cztery obszary rozwoju dziecka i zadania przedszkola wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych w kontekście kompetencji kluczowych.
Program przedszkolnej edukacji antytytoniowej „Czyste Powietrze Wokół Nas”
Nasza placówka realizuje go od 2011 r. Program jest przeznaczony dla dzieci 5 i 6 letnich uczęszczających do przedszkoli i do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Obejmuje również rodziców dzieci oraz pracowników przedszkoli i szkół podstawowych. Ma on na celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy oraz wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
Realizowany jest przez nauczycieli, wychowawców przedszkolnych oraz przez przedstawicieli środowiska przedszkolnego i szkolnego. Program ma za zadanie:
• Wykształcić umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów.
• Wykształcić umiejętności rozpoznawania różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego.
• Zwiększyć wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego.
• Zwiększyć poziom wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
• Zwiększyć wrażliwość dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym tytoniowy.
"Mamo, tato wolę wodę!"
Program edukacyjny „Mamo, Tato, wolę wodę!” został zainicjowany przez Żywiec Zdrój S.A. w 2009 roku,
w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych. Jego celem jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci.
Od samego początku partnerami merytorycznymi „Mamo, Tato, wolę wodę!” są Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Matki i Dziecka.
Dzięki materiałom edukacyjnym opracowanym przez ekspertów, setki tysięcy przedszkolaków, poprzez zabawę poznało fascynujący świat wody. Podczas zajęć dzieci miały okazję poznać zasady zdrowego życia, poszerzyć swoją wiedzę na temat roli wody w przyrodzie oraz poznać jej właściwości, zastosowania i sposoby oszczędzania.
W tym roku także i nasze przedszkole przystąpiło do realizacji programu z nadzieją, ze przyczyni sie on do poszerzenia wiedzy i nawyków związanych ze zdrowym żywieniem.
Autorskie projekty i innwoacje realizowane w przedszkolu w roku szkolnym 2024/2025
„Bawię się ruszam, rozwijam – zabawy muzyczno-ruchowe w rozwoju fizycznym” - metodyczno-organizacyjna.
„Doświadczam i ruszam się, więc mam sprawną buzię i dłonie” - metodyczno-organizacyjna.
„Pomóż mi zrobić to samemu” - metodyczno-organizacyjna metodyczno-organizacyjna.
„Zapraszam Cię do mojego świata”-innowacja pedagogiczna
Projekty:
- Realizacja projektu „Domowe zabawy sensoryczne” w grupie Smakusie
- Realizacja projektu „Cztery pory roku w kuchni” w grupach dzieci 4-letnich
- Realizacja projektu „Cztery Żywioły” realizowana w grupie dzieci 5 i 6-letnich
- Projekt Rozwój aktywności ruchowej dzieci w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem metod pedagogicznych XX i XXI wieku. Wzmacnianie cech rozwoju dzieci w wieku młodszym i starszym – II Półrocze
- Projekt „Kreatywny przedszkolak”
- Projekt „Magiczna moc bajek”
- Kontynuacja projektu „Idę do szkoły” w ramach współpracy ze Szkołą Podstawową nr 7 w Legionowie realizowana w grupach: grupy 6-latków.
- Zaczytane przedszkole
- Udział w akcji „Dzwonek na obiad” organizowaną przez Fundację Być Bardziej.
- Udział w akcji „Cała Polska czyta Dzieciom”