Programy realizowane w naszym przedszkolu

Liczba odwiedzających: 781

Program Wychowania Przedszkolnego „W kręgu zabawy”

Wiek przedszkolny to okres szybkich zmian rozwojowych, pozostawiający swe konsekwencje w dalszym życiu człowieka. Zadaniem przedszkola jest wspomagania całościowego rozwoju dziecka poprzez tworzenie bezpiecznych warunków dla wielokierunkowej aktywności służącej nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju. W procesie tym należy pomóc wychowankowi zrozumieć otaczający go świat oraz rozwijać różnorodne umiejętności, takie jak samodzielność, kreatywność, umiejętność dostrzegania problemów, planowania i realizowania zadań, kompetencje społeczne oraz postawy oparte na wartościach uniwersalnych kształtowane w relacjach ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym i kulturowym.
Od roku szkolnego 2017/2018 w nauczaniu i wychowaniu dzieci 3,4,5 i 6- letnich będziemy realizować program Jadwigi Pytlarczyk „W kręgu zabawy”.
Program wyznacza szczegółowe i operacyjne umiejętności dziecka w różnych obszarach ich funkcjonowania z podziałem na poziomy. Wskazuje także dodatkowe treści w ramach rozwijania indywidualnego potencjału wychowanków. Ponadto opisuje metodykę pracy z programem, sposoby kształtowania i monitorowania postępów dzieci. Podstawowe założenia tego programu oparte są na czterech filarach edukacji będących celami ogólnymi kształcenia. Są to:
• Uczyć się, aby wiedzieć (wiedza)
• Uczyć się, aby działać (umiejętności)
• Uczyć się, aby być (system wartości i postaw)
• Uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi.
Proces edukacyjny pomaga odkryć siebie, zauważyć niepowtarzalność i odrębność każdego człowieka, poznać swoją tożsamość, zaakceptować odmienność innych ludzi i kultur, współdziałać z innymi, nauczyć się rozwiązywać konflikty, planować i realizować z innymi wspólne cele.
Program „W kręgu zabawy” wyznacza właściwe proporcje między wychowaniem a kształceniem w warunkach wzmożonej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym. Tytuł nawiązuje do zabawy jako podstawowej formy aktywności małego dziecka. Program ten zawiera szczegółowy zakres wiadomości i umiejętności, jakimi powinno dysponować dziecko kończące edukacje przedszkolną, określonych w aktualnie obowiązującej podstawie programowej wychowania przedszkolnego z dnia 14 lutego 2017 roku.

Program przedszkolnej edukacji antytytoniowej „Czyste Powietrze Wokół Nas”
Nasza placówka realizuje go od 2011 r. Program jest przeznaczony dla dzieci 5 i 6 letnich uczęszczających do przedszkoli i do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Obejmuje również rodziców dzieci oraz pracowników przedszkoli i szkół podstawowych. Ma on na celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy oraz wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
Realizowany jest przez nauczycieli, wychowawców przedszkolnych oraz przez przedstawicieli środowiska przedszkolnego i szkolnego. Program ma za zadanie:
• Wykształcić umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów.
• Wykształcić umiejętności rozpoznawania różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego.
• Zwiększyć wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego.
• Zwiększyć poziom wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
• Zwiększyć wrażliwość dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym tytoniowy.


Innowacja pedagogiczna „W tęczowym ogrodzie”
Naturalną potrzebą każdego człowieka jest pragnienie zgłębienia i poznania otaczającej go rzeczywistości. Bezdyskusyjny jest zatem fakt, iż świat przyrody z szeroką paletą barw oraz zmiennością zjawisk fascynuje i inspiruje dziecko. Niebagatelną powinnością przedszkola jest zaprezentowanie bogactwa i piękna przyrody, ścisłego powiązania człowieka z jej zasobami oraz uświadomienie konsekwencji nieodpowiedzialnego zachowania się w środowisku naturalnym. Edukacja przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym stwarza możliwość wytworzenia emocjonalnego związku z przyrodą, co skutkuje ożywieniem ciekawości poznawczej, wzbudzeniem motywacji do działań sprzyjających środowisku przyrodniczemu.
Wychodząc naprzeciw tym założeniom, postanowiliśmy zorganizować w roku szkolnym 2012/2013 na terenie przedszkola ścieżkę przyrodniczą, która ma służyć jako pomoc we wdrażaniu dzieci i rodziców do poznawania, opieki i ochrony przyrody oraz kształtowaniu właściwych postaw i przekonań proekologicznych. Realizujemy też program działań stworzony przez nauczycielki przedszkola, aby dopełnić całości. Dążymy do tego, aby włączyć w pełni wszystkie dzieci do poznawania i odbierania zjawisk przyrody nie tylko poprzez słuch i wzrok, ale także przez zapach i dotyk, bezpośredni kontakt z naturą, czego dowodem jest powstanie ścieżki zmysłowej, którą wiosną i latem zwiedzamy na bosaka.

"Mamo, tato wolę wodę!"
Program edukacyjny „Mamo, Tato, wolę wodę!” został zainicjowany przez Żywiec Zdrój S.A. w 2009 roku,
w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych. Jego celem jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci.
Od samego początku partnerami merytorycznymi „Mamo, Tato, wolę wodę!” są Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Matki i Dziecka.

Dzięki materiałom edukacyjnym opracowanym przez ekspertów, setki tysięcy przedszkolaków, poprzez zabawę poznało fascynujący świat wody. Podczas zajęć dzieci miały okazję poznać zasady zdrowego życia, poszerzyć swoją wiedzę na temat roli wody w przyrodzie oraz poznać jej właściwości, zastosowania i sposoby oszczędzania.
W tym roku także i nasze przedszkole przystąpiło do realizacji programu z nadzieją, ze przyczyni sie on do poszerzenia wiedzy i nawyków związanych ze zdrowym żywieniem.


Autorskie projekty i innwoacje realizowane w przedszkolu w roku szkolnym 2020/2021

„Bawię się ruszam, rozwijam – zabawy muzyczno-ruchowe w rozwoju fizycznym” - metodyczno-organizacyjna.

„Doświadczam i ruszam się, więc mam sprawną buzię i dłonie” - metodyczno-organizacyjna.

„Pomóż mi zrobić to samemu” -  metodyczno-organizacyjna metodyczno-organizacyjna.

„Zapraszam Cię do mojego świata”-innowacja pedagogiczna

Projekty:

  1. Realizacja projektu „Domowe zabawy sensoryczne” w grupie Smakusie
  2. Realizacja projektu „Cztery pory roku w kuchni” w grupach dzieci 4-letnich
  3. Realizacja projektu „Cztery Żywioły” realizowana w grupie dzieci 5 i 6-letnich
  4. Projekt Rozwój aktywności ruchowej dzieci w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem metod pedagogicznych XX  i XXI wieku. Wzmacnianie cech rozwoju dzieci w wieku młodszym i starszym – II Półrocze
  5. Projekt „Kreatywny przedszkolak”
  6. Projekt „Magiczna moc bajek”
  7. Kontynuacja projektu „Idę do szkoły” w ramach współpracy ze Szkołą Podstawową nr 7 w Legionowie realizowana w grupach: grupy 6-latków.
  8. Zaczytane przedszkole
  9. Udział w akcji „Dzwonek na obiad” organizowaną przez Fundację Być Bardziej.
  10. Udział w akcji „Cała Polska czyta Dzieciom”